Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@17:34:54 GMT

در دیدار روحانی با پادشاه مالزی چه گذشت؟

تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۱۵۶۰۸۴

در دیدار روحانی با پادشاه مالزی چه گذشت؟

خبرگزاری مهر: حجت الاسلام حسن روحانی که برای شرکت در اجلاس سران کوالالامپور در مالزی به سر می‌برد، روز چهارشنبه در دیدار با سلطان عبدالله پادشاه مالزی با قدردانی از اقدام به موقع نخست وزیر این کشور در برگزاری کنفرانس کوالالامپور به منظور بررسی مشکلات جهان اسلام، سه موضوع فلسطین، دخالت قدرت‌های بزرگ در مسائل داخلی مسلمانان، و ضرورت پیشرفت‌های علمی و اقتصادی را مهم‌ترین موضوعات جهان اسلام دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روحانی با تاکید بر اینکه حل این مشکلات بدون همکاری و همبستگی میان کشورهای اسلامی مقدور نیست، به آوارگی هفتاد ساله فلسطینیان اشاره کرد و گفت: فلسطین از زخم‌های مزمن جهان اسلام است و این موضوع باید به طور جدی در کنفرانس کوالالامپور مورد توجه قرار گیرد.

سلطان عبدالله پادشاه مالزی نیز با قدردانی از حضور دکتر روحانی در اجلاس سران کوالالامپور، حضور ایشان را باعث ارتقای سطح اجلاس دانسته و آرزو کرد این اجلاس موجب خیر و برکت برای امت اسلامی باشد.

در این دیدار همچنین روابط دوجانبه ایران و مالزی نیز مرور شده و طرفین بر ضرورت گسترش این روابط به خصوص در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و مردمی تاکید کردند.

پادشاه مالزی همچنین حضور دانشجویان ایرانی در آن کشور را از نقاط قوت روابط دو کشور دانست و اهتمام دولت مالزی برای ایجاد شرایط مساعد اقامت و تحصیل برای آنان را مورد تاکید قرار داد.

واکاوی نشست کوالالامپور/ خشم عربستان و هراس رژیم صهیونیستی

نشست اسلامی سران در کوالالامپور مالزی علاوه بر اینکه خشم شیخ نشینان به ویژه سعودی‌ها را به دنبال داشته، موجب هراس صهیونیست‌ها از نتایج آن شده است.

رهبران و نمایندگان چندین کشور اسلامی به پایتخت مالزی برای شرکت در نشست اسلامی کوالالامپور وارد شده‌اند. در این نشست سران مالزی، ترکیه، قطر و ایران حضور دارند و این نشست هراس صهیونیست‌ها را از تبعات تصمیمات ناشی از این نشست به دنبال داشته است.

العربی الجدید گزارش داد: تاکنون جزئیاتی درباره این نشست منتشر نشده است اما موضوعات کشمیر، اوضاع خاورمیانه به ویژه سوریه و یمن و نیز مسلمانان روهینگیا در میانمار و ایغورها و نیز پدیده اسلام هراسی در دنیا محور این نشست خواهد بود.

آنگونه که رویترز گزارش داده است: ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در این نشست که از امروز در چهارشنبه شروع و چهار روزه است، به بیان دیدگاه‌های خود خواهند پرداخت.

چرا عمران خان از شرکت انصراف داد؟

عمران خان نخست وزیر پاکستان که از محرکان و حامیان اصلی برگزاری این نشست بود به ناگاه در آخرین لحظه تصمیم به عدم حضور گرفت که گفته می‌شود این تصمیم عمران خان به دلیل فشارهای شیخ نشینان به ویژه عربستان بوده است به ویژه که وی یکشنبه به عربستان رفت و با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دیدار کرده بود. دراین نشست حسن روحانی رئیس جمهور ایران و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر هم مشارکت خواهند کرد.

این در حالی است که صهیونیست‌ها احتمال داده‌اند که این نشست مواضع تندی علیه رژیم صهیونیستی اتخاذ کند و دلیل آن‌را مواضع مهاتیر محمد در حمایت از فلسطینی‌ها دانسته‌اند.

هراس صهیونیست‌ها

مرکز صهیونیستی که ریاست آن‌را «دوری گولد» معاون اسبق وزیر خارجه اسرائیل بر عهده دارد، اعلام کرده است که هیأتی از حماس به ریاست اسماعیل هنیه در این نشست مشارکت خواهد کرد.

این مرکز صهیونیستی تاکید کرده است: کشورهای شرکت کننده نماینده صدها میلیون مسلمان هستند و همکاری این کشورها وزنه سیاسی قابل توجهی ایجاد می‌کند. این نشست باید از سوی تل آویو به دقت زیر نظر گرفته شود به ویژه که رئیس جمهوری ایران هم در آن شرکت دارد.

این نشست راههای همکاری میان کشورهای اسلامی و راههای مقابله با اسلام ستیزی را مورد رایزنی قرار خواهد داد. سعودی‌ها به محض اعلام این نشست از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی حمله شدیدی را به آن شروع کردند.

ریاض از آن هراس دارد که این نشست جایگاه سعودی‌ها را در معرض خطر قرار دهد
ریاض از آن هراس دارد که این نشست جایگاه سعودی‌ها را در معرض خطر قرار دهد و به عنوان جایگزینی برای سازمان همکاری اسلامی که مقر آن در عربستان است، مطرح شود؛ هر چند که ماهاتیر محمد آن‌را به شدت رد و اعلام کرده است که این نشست جایگزین نشست سازمان همکاری اسلامی نیست.

عبدالباری عطوان در مطلبی در رأی الیوم در این باره آورده است: اهمیت نشست اسلامی کوالالامپور که امروز با حضور سران و نمایندگان شش کشور اسلامی در پایتخت مالزی آغاز به کار می‌کند، فقط در این نیست که به منزله هسته ائتلاف جدید اسلامی است که اعضای آن می‌خواهند جایگزین سازمان همکاری اسلامی شود بلکه از این نظر که با به حاشیه بردن کشورهای کوچک و بزرگ عربی، رهبری جهان اسلام را از آن‌ها می‌گیرد و آن را به رهبری جدید «اسلامی» اعطا می‌کند. مقصود ما برخی کشورها مانند عربستان، مصر، مغرب، سودان و الجزایر و همچنین سوریه و عراق است. همه این کشورها به طور کامل از این عرصه دور شده‌اند و از رهبران آن‌ها برای حضور در این نشست دعوت بعمل نیامده است.

وی می‌نویسد: به این موضوع نمی‌پردازیم که عمران خان نخست وزیر پاکستان پس از سفر غافلگیرکننده به ریاض و به عللی که هنوز مشخص نیست، در این نشست حضور نمی‌یابد. آن هم در حالی که وی از مهم‌ترین مؤسسان این ائتلاف بود. این اعتقاد وجود دارد که شاید موضوعات پولی و مالی، یکی از مهم‌ترین علل پایین بودن سطح نمایندگی پاکستان در این نشست باشد به طوری که ائتلاف جدید را از یکی از قدرت‌های هسته‌ای محروم کرد؛ اما حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران در این نشست، بُعد طایفه‌ای را از آن گرفت و موجب شد این نشست در سطح عمیق‌تری به منزله نمایندگی وحدت اسلامی اهل تشیع و سنت باشد.

عطوان تاکید کرد: در این نشست شش کشور حضور دارند که پنج کشور از آن‌ها بیشترین جمعیت مسلمان غیر عرب (یعنی اندونزی، پاکستان، ترکیه، ایران و مالزی) را در خود دارند. به طوری که جمعیت این کشورها شامل ۶۰۰ میلیون نفر و مساحت جغرافیایی آن‌ها بیش از شش میلیون کیلومتر مربع می‌شود. به گفته یاسین اوکتای مشاور رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، وجه مشترک کشورهای نشست این است که اقتصاد آن‌ها متکی بر منابع طبیعی نیست؛ بلکه بر تولیدات و منابع انسانی خود تکیه می‌کنند. شاید به همین سبب باشد که این نشست با عنوان «نقش توسعه در دستیابی به حاکمیت ملی» برگزار می‌شود.

این تحلیلگر می‌افزاید: آنچه «رجحان وبرتری» این ائتلاف بر رهبری کشورهای عربی بر جهان اسلام را تقویت می‌کند، سخنان یاسین اکتای که به عنوان نظریه پرداز ایدئولوژیک این نشست از وی یاد می‌شود، درباره مستثنی شدن سران عرب در نشست کوالالامپور است. وی گفت: «این افراد کجا هستند؟ در حالی که اسلام و مسلمانان در جهان با خطر گسترش تنفر و دشمنی با اسلام مواجه است، آن‌ها در عرصه حضور ندارند. وقتی که این خطر به منزله مشکلی است که به دنبال راه حلی برای آن هستیم، شاهد حضور آن‌ها نیستیم و می‌بینیم که اقدامات آن‌ها به تشدید دشمنی با اسلام منجر می‌شود.»

وی می‌نویسد: به رغم اینکه سخنان اوکتای سخت و سنگین بود، متأسفانه واقعیت را بیان می‌کند. محور اسلامی عربی در تاریک‌ترین روزهای خود به سرمی برد. تفرقه، جنگ، درگیری‌های مربوط به فساد، دیکتاتوری، سرکوبگری، پیروی کامل از استعمار غرب به ویژه استعمار آمریکایی، افتادن شمار زیادی از رهبران آن‌ها زیر پای اسرائیل، عادی سازی علنی روابط با اسرائیل و حتی تشکیل ائتلاف با آن، از جمله مسائل محور اسلامی عربی است.

عطوان تاکید کرد: ماهاتیر محمد که از طریق طرح‌های توسعه‌ای با حمایت نظام شفاف دمکراتیک، مخالفت با ورود حتی یک اسرائیلی به مالزی، کشورش را به یکی از قدرتمندترین کشورهای آسیایی تبدیل کرد، به درستی گفت: «این نشست در حالی برگزار می‌شود که مسلمانان در مناطق مختلف جهان در معرض سرکوبگری هستند. مسلمانان تروریست توصیف می‌شوند. نوعی ترس از اسلام وجود دارد و برای همگان واضح و مشخص است که این وضعیت در حال بدتر شدن است». واکنش به نشست اسلامی کوالالامپور نباید از طریق تحریک ارتش‌های سایبری به شلیک «موشک های» دشنام به رهبران شرکت کننده در این نشست و سخن گفتن از مجد و بزرگی گذشته انجام شود؛ زیرا این اقدام، روش انسان‌های درمانده و ناتوان است. برای آگاهی از عللی که زمینه را برای به حاشیه راندن بیش از بیست کشور عربی اسلامی و در رأس آن‌ها عربستان فراهم کرد، باید به بازنگری‌های جدید پرداخت.

وی می‌نویسد: عربستان برای حفظ رهبری جهان اسلام باید بیشتر سیاست‌های کنونی خود از جمله جنگ‌هایش در یمن و پیروی مطلق از آمریکا را تغییر دهد و به موضع گیری قدرتمندانه در محور مسائل اسلامی و از همه مهم‌تر فلسطین و مقدسات اسلام در فلسطین روی آورد. سازمان همکاری اسلامی که نشست کوالالامپور برای عبور از آن و به عنوان گزینه جایگزین برای آن تلاش می‌کند، صرفاً به نامی بدون محتوا تبدیل شده است و هیچ ارتباطی با همکاری اسلامی ندارد، زیرا از کشوری که مقر آن است، جانبداری کرده و به هیچ وجه بیطرف نبوده است و به یکی از اداره‌های وزارت خارجه سعودی تبدیل و نقش آن به انتشار برخی بیانیه‌ها محدود شد و فقط نویسندگان بیانیه‌ها، آن‌ها را می‌خوانند. حتی درباره اینکه چه کسانی این بیانیه‌ها را می‌نویسند، شک داریم.

کشوری که می‌خواهد رهبری جهان اسلام را در دست بگیرد، باید در همه زمینه‌ها الگو باشد؛ زمینه‌هایی مانند توسعه، دمکراسی، احترام به حقوق بشر، عدالت اجتماعی، نپذیرفتن هیچ نوع طایفه گرایی، تثبیت حاکمیت ملی، تثبیت پایه‌های حکومت قدرتمندانه، ریشه کن کردن هر نوع فساد و تلاش برای نزدیک کردن مسلمانان به یکدیگر و پشتیبانی همه جانبه از مسائل به حق مسلمانان آن هم بدون هر نوع تردید.

این تحلیلگر معروف می‌افزاید: این نشست به منزله زنگ هشداری برای همه «رهبران» عربی و اسلامی به ویژه عربستان است. شاید از خواب بیدار شوند و در سیاست‌های خود بازنگری کنند. اکنون عبور از سازمان همکاری اسلامی انجام می‌شود. شاید فردا از این موضوع غافلگیر شویم که برخی کشورها خواستار نظارت «اسلامی» بر حرمین شریفین باشند. برخی اهداف واقعی در این زمینه وجود دارد و شاید نشست کوالالامپور به منزله آغازی برای این اقدام باشد. به خوبی می‌دانیم که شاید این هشدارهای ما خشم بسیاری را برانگیزد و باید هم این گونه باشد».

منبع: فردا

کلیدواژه: پادشاه مالزی روحانی اجلاس سران کوآلالامپور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۱۵۶۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خمس و زکات در عین وجوب یک امر داوطلبانه است

خبرگزاری مهر-گروه دین و اندیشه-نگار احدپور اقبلاغ: یک بخش مهمی از احکام اسلام در خصوص واجبات و محرمات مالی اسلامی است که به طور مستقیم و غیرمستقیم بر مسایل اجتماعی موثر است. شهید آیت الله مرتضی مطهری در رد کسانی که حوزه دین را منحصر در مسایل فردی و آخرتی می‏‬ دانند، می‏‬ گوید: «کسانی که گفته‌اند زندگی به طورکلّی یک مسأله است و دین مسأله دیگر، دین را نباید با مسایل زندگی مخلوط کرد، این اشخاص اشتباه اوّلشان این است که مسایل زندگی را مجرّد فرض می کنند. خیر، زندگی یک واحد و همه شؤونش توام با یک دیگر است؛ صلاح و فساد در هر یک از شوون زندگی، در سایر شؤون مؤثّر است. ممکن نیست اجتماعی مثلاً فرهنگ یا سیاست، یا قضاوت یا اخلاق و تربیت و یا اقتصادش فاسد باشد؛ امّا دینش درست باشد و بالعکس. اگر فرض کنیم دین تنها رفتن به مسجد و کلیسا و نماز خواندن و روزه گرفتن است، ممکن است کسی ادّعا کند مسأله دین از سایر مسایل مجزّا است؛ ولی این مطلب فرضاً درباره مسیحیت صادق باشد، درباره اسلام صادق نیست»

یکی از محوری ترین نیازهای بشر حل مسایل اقتصادی و تدبیر اقتصادی است. اصول اولیه اقتصاد سالم حیات و قابلیت رشد و نموّ ثروت است، همان طوری که از شرایط اولیه یک اجتماع سالم اقتصاد سالم است. اقتصاد سالم یعنی اقتصاد قایم به ذات و بی عیب و غیرقایم به غیر. جامعه باید بنیه اقتصادی سالمی داشته باشد، مبتلا به کم خونی اقتصادی نباشد و اگرنه، مانند یک مریض کم خون و یا مریضی که دستگاه قلب و جهاز دمویّه اش خراب است همیشه مریض خواهد بود. گمان نمی رود هیچ عالم و بلکه هیچ عاقلی منکر لزوم و ضرورت اقتصاد سالم باشد. از نظر اسلام هدفهای اسلامی بدون اقتصاد سالم غیرقابل تأمین است.

آیت الله استاد مرتضی مطهری در خصوص ارتباط اسلام با اقتصاد گفته است: «اسلام دو نوع پیوند با اقتصاد دارد: پیوند مستقیم از طریق یک سری مقرّرات اقتصادی درباره مالکیت، مبادلات، مالیات‏ها [مثل خمس‬ و زکات و…] و مباحث مفصل در تحت عنوان کتاب بیع، اجاره، ارث و وقف و.... پیوند غیر مستقیم از طریق اخلاق مانند سفارش به امانت، عدالت، احسان و منع دزدی و خیانت و رشوه.

پرداخت زکات و خمس و دیگر انفاق‌های واجب و مستحب، از تکالیف اقتصادی مسلمانان است. ادای این وظایف مالی، افزون بر آثار سازنده اخلاقی، نقش مهمی در توزیع و تعدیل ثروت میان افراد جامعه و برقراری عدالت اجتماعی دارند. اما هر کدام از خمس و زکات از جهت موارد تعلّق، شرایط وجوب و مصرف با هم تفاوت دارند.

در فقه اسلامی؛ «خمس» عبارت است از یک پنجم اموال انسان که باید از درآمد و مازاد بر مخارج خود با شروط خاصی که در فقه بیان شده، پرداخت شود و آن حقّی است که خداوند برای پیامبر اکرم (ص) و امام معصوم (ع) قرار داده تا مستمندان از خاندان آن بزرگواران به جای زکات مصرف و نیازمندی‌های خود را با آن تأمین کنند. خمس به دو قسم تقسیم می‌شود: نیمی از آن، سهم امام (ع) است که باید توسط حاکم اسلامی در مصالح اسلام و مسلمانان هزینه گردد و نیم دیگر آن، سهم سادات است. خمس به مواردی با شرایط ویژه تعلّق می‌گیرد.

در فقه اسلامی، زکات عبارت است از: حقّ واجبی که به بخشی از اموال برخی افراد غنیّ و ثروت‌مند جامعه تعلق می‌گیرد و باید به نفع فقرا برای صرف در مصالح عمومی پرداخت شود. اغنیا با دادن زکات، از صفات زشتی مانند حرص و بخل (تا اندازه‌ای) پاک می‌گردند و اموالشان نیز با خیر و برکت دنیوی و اخروی، رشد و نموّ خواهد کرد. همچنین از دیدگاه فقها، اصل وجوب زکات از ضروریات و ارکان دین مقدس اسلام است. سوالاتی که در این خصوص مطرح می شود این است که چه نسبتی میان واجبات مالی اسلام باید با دیگر مسایل اقتصادی امروز ما برقرار باشد.

از این‌رو با دکتر محمد جواد توکلی استادیار و عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) پیرامون این موضوع به گفت و گو پرداخته‌ایم که بخش اول آن تقدیم نگاه‌تان می‌شود:

خمس و زکات در عین وجوب یک امر داوطلبانه است

محمد جواد توکلی، اقتصاددان، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و رییس پیشین پژوهشکده امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به وجوب پرداخت خمس و زکات در جامعه اسلامی، بیان کرد: خمس و زکات از واجبات مالی در دین اسلام و از شرایط التزام عملی فرد مسلمان به دین و احکام دین اسلام است. به خاطر همین نمی‌توان ادعا کرد این امر یک امر داوطلبانه است. خداوند متعال در آیه ۱۰۳ سوره مبارکه توبه به حضرت رسول (ص) می‌فرمایند: «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ إِنَّ صَلَاتَکَ سَکَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ؛ از اموال آنها صدقه‌ای (بعنوان زکات) بگیر، تا بوسیله آن، آنها را پاک سازی و پرورش دهی! و (به هنگام گرفتن زکات،) به آنها دعا کن؛ که دعای تو، مایه آرامش آنهاست؛ و خداوند شنوا و داناست!» همانطور که از این آیه استنباط می‌شود، صدقه در قرآن عمدتاً به مفهوم زکات تعریف شده، به پیامبر می‌فرمایند که زکات را از مردم بگیر. بگیر در واقع یک مسوولیت برای حاکمیت تعریف می‌کند و حاکمیت باید متولی دریافت زکات باشد.

وی با اشاره به فلسفه پرداخت خمس در جامعه اسلامی عنوان کرد: در بحث پرداخت خمس، یک سابقه‌ای وجود دارد، به خصوص در بحث شیعی که مربوط می‌شود به زمانی که به جز دوره کوتاه حکومت امیرالمؤمنین (ع)؛ ائمه معصومین (ع) در مسند حکومت نبودند و این باعث شده بود به خصوص بعد از دوره غیبت، علمای اسلام، به عنوان متولیان دریافت خمس در نظر گرفته و برای مصارف خاص آن تصمیم گیری کنند. بنابراین سیستمی ایجاد شد که حکومتی نبود و این شایبه ایجاد شد که پرداخت خمس یک سیستم داوطلبانه است.

توکلی افزود: یکی از ویژگی‌هایی که سیستم مالیات‌های اسلامی دارد این است که سعی شده انگیزه‌های درونی و اخلاقی برای پرداخت خمس و زکات در افراد ایجاد شود و یکی از کارکردهای اساسی که اسلام در نظر گرفته این است که انگیزه خدایی را شرط دانسته، به این مفهوم که شما اگر با قصد ریا و یا منفعت طلبی خمس یا زکات را پرداخت کنید. براساس برخی فتاوا، این وظیفه از شما ساقط نمی‌شود، اگر این زکات را پرداخت می‌کنید که بخواهید وجهه‌ای کسب کنید و یا انگیزه‌های مادی دارید، مورد قبول نیست و به خاطر همین اسلام در طراحی نظام مالیاتی خود انگیزه‌های روحی روانی را حفظ و تلاش می‌کند، مردم با انگیزه‌های خیرخواهانه این واجب را ادا کنند.

این اقتصاد دان در ادامه گفت: بنابراین می‌توان گفت خمس و زکات هرچند یک واجب محسوب می‌شود و حکومت نیز نسبت به آن مسوولیت دارد، اما بحث انگیزه‌های درونی و خیرخواهانه‌ای وجود دارد که به خصوص در نظام کنونی ما، پرداخت خمس داوطلبانه است، و حاکمیت از ابزارهای خود برای دریافت خمس و زکات استفاده نمی‌کند.

خمس و زکات رویکرد تربیتی در جامعه اسلامی دارد

وی خاطرنشان کرد: در دوره صدر اسلام بخشی از موضوع خمس و زکات به نظر می‌رسد، بحث تأمین مالی حکومت برای فقر زدایی و انجام مسوولیت های اجتماعی بوده است. ولی آنچه اهمیت دارد، رویکرد تربیتی خمس و زکات است‌، براساس آیات و روایات و سیره اهل بیت (ع) خمس و زکات بیشتر از اینکه کارکرد مورد نظر که همان تأمین مالی دولت است، را داشته باشد، یک کارکرد تربیتی دارد. براساس آیه شریفه‌ای که ذکر شد، خداوند به پیامبر دستور می‌دهد، برو و مالیات اسلامی و زکات را دریافت کن، نمی‌گوید که از آنها بگیر برای اینکه فقر زدایی کنی و یا مخارج دولت را تأمین کنی، بلکه می‌گوید تطهرهم و تزکیهم، برای اینکه انسان‌ها را پاک‌کنی، این در واقع یکی از ممیزه‌های نظام مالیاتی اسلامی است، هدف این است که حرص و طمع افراد بر مال و اموال کنترل شود، چراکه انسان خواه، ناخواه، تعلق خاطری به اموال خود پیدا می‌کند، و اینکه انسان دچار تکاثر شود می‌تواند منشأ انحراف باشد، بنابراین اسلام سعی می‌کند، فیلترهای اخلاقی ایجاد کند تا افراد با بخشش مال خود به فقرا و مستمندان، ترجیحات و انگیزه‌های اقتصادی ش دچار انحراف نشود و این یکی از کارکردهای مهمی است که خمس و زکات می‌تواند در جامعه اسلامی داشته باشد.

ادامه دارد...

کد خبر 6083761

دیگر خبرها

  • دیدار ۴۰ معلم از خراسان جنوبی با رهبر معظم انقلاب اسلامی
  • سپاه، صلح طلب اما جنگ بلد، مقتدر ولی مظلوم
  • «نور» طرحی برای تکریم زنان جامعه است
  • خمس و زکات در عین وجوب یک امر داوطلبانه است
  • مطهری امام
  • ۸۹گلستانی عازم سرزمین وحی شدند/۷۵ هزار نفر در لیست انتظار حج عمره
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • رونمایی از نام جدید مورایس پس از مسلمان شدن | هدیه سپاهانی را ببینید
  • تیم هاکی روی یخ جوانان ایران از سد مالزی گذشت
  • نشستی از جنس مدرسه در لرستان